همه چیزهایی که باید راجع به سمعک بدانید
نوشته شده توسط : drmohandes

همه چیزهایی که باید راجع به سمعک بدانید

 

 

بیشتر سالمندان با کاهش یا اختلال در شنوایی مواجه می‌شوند. عدم حل این مشکل، برقراری ارتباط با این افراد را مشکل می‌کند و پیامد‌های بدی دارد. بهترین راه حل برای کم شنوایی استفاده از سمعک است. در این مقاله مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد این وسیله بدانید را بیان کرده‌ایم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید.

 

·        چه افرادی به سمعک نیاز دارند؟

·        این ابزار چگونه به شنوایی کمک می‌کند؟

·        نحوه کار سمعک چگونه است؟

·        انواع سمعک

چگونه از این دستگاه مراقبت کنیم؟

 

 

چه افرادی به سمعک نیاز دارند؟

 

 

استفاده از این دستگاه جزو گزینه‌های پیشنهادی برای بهبود قدرت شنوایی در انسان است. البته این راه حل در صورتی استفاده می‌شود که مشکل گوش با سایر متدهای درمانی قابل درمان نباشد. مواردی نیز وجود دارند که به علت  تصادف یا بیماری‌های شدید، شنوایی کاملا از بین می‌رود و کاری از دست این دستگاه بر نمی‌آید. 

 

این ابزار چگونه به شنوایی کمک می‌کند؟

 

سمعک در واقع یک دستگاه کوچک الکترونیکی است که باعث تقویت امواج وارد شده به گوش می‌شود. این دستگاه با طراحی منحصر به فرد خود باعث می‌شود افراد کم شنوا همانند سایر افراد صدا‌ها را تشخیص دهند.  این وسیله انواع مختلفی دارد. به همین دلیل افراد باید با مشورت پزشک متخصص سمعک مناسب برای خود را خریداری کنند. پزشک با سنجش میزان شنوایی و با توجه به بودجه و سطح انتظارات بیمار، دستگاه مناسب را به او معرفی می‌کند.

 

نحوه کار سمعک چگونه است؟

 

 

 

بر اساس نحوه عملکرد، این دستگاه‌ها به دو بخش دیجیتالی و آنالوگ دسته بندی می‌شوند. مدل‌های آنالوگ به سادگی امواج را تقویت و همانند یک بلندگو در گوش عمل می‌کند. مدل‌های دیجیتالی طراحی پیشرفته‌تری دارند. آن‌ها به کمک نرم افزار عمل می‌کنند. مدل‌های دیجیتال ابتدا صدا‌ها را بر اساس نوع بررسی کرده و سپس آن را در درجات مختلف بلندی به گوش فرد کم شنوا می‌رسانند. مدل‌های دیجیتال سمعک‌ها به علت کیفیت بالا طرفداران بیشتری دارند و فناوری آن‌ها نیز در حال بهتر شدن است.  این دستگاه‌ها به شکل قالب گوش ساخته می‌شوند. بخش‌های اصلی این وسیله میکروفون و بلندگو هستند. میکروفن‌ها صدا‌ها را جذب و به تقویت کننده صدا منتقل می‌کنند. امواج صوتی به کمک تقویت کننده، قدرت بیشتری پیدا می‌کنند.
 
انواع سمعک
در ادامه به انواع مختلف این وسیله اشاره کرده‌ایم.
 
سمعک‌های BTE (پشت گوش)
نوع BTE متداول‌ترین نوع این دستگاه به شمار می‌رود. این وسیله به کمک قلاب گوش که لوله وینیل به آن وصل است، در پشت لاله گوش نگه داشته می‌شود. این مدل بیشتر به عنوان یک درمان برای کم شنوایی در نظر گرفته می‌شود.
 
سمعک‌های IIC و CIC ( داخل گوش)
 
 

 

این دستگاه‌ها طراحی متفاوتی دارند. آن‌ها در عمق بیشتر و در مجرای گوش قرار می‌گیرند و بعد از جاگذاری قابل مشاهده نیستند. اکثر افراد کم شنوا می‌توانند از این مدل استفاده کنند. اما اگر کانال گوش خیلی کوچک باشد، درجه ناشنوایی خیلی زیاد باشد یا تولید موم گوش زیاد باشد، نمی‌توان از این مدل استفاده کرد. همچنین نگهداری و استفاده صحیح از این مدل‌ها نسبت به سایر انواع آن‌ها حساس‌تر است. پزشک بعد از قرار دادن، روش نگهداری از آن را توضیح می‌دهد.

 

سمعک‌های RITE یا RIC (گوش باز)

 

نسل جدید این دستگاه‌ها، از یک کیف مینیاتوری تشکیل شده است که با احتیاط در پشت گوش قرار می‌گیرد. استفاده از این مدل نسبت به سایر انواع سمعک راحت‌تر است. همچنین کاربرد مطلوبی دارد. معمولا در استفاده از این وسیله برای افراد کم شنوا محدودیتی وجود ندارد.

 

 چگونه از این دستگاه مراقبت کنیم ؟

 

 

همه چیز در دفترچه راهنمای دستگاه کاملا توضیح داده شده است. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که باید برای نگهداری از این دستگاه رعایت شود، اشاره کرده‌ایم.

 

  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی دستگاه خود را از گرما و نور مستقیم خورشید دور کنید. 
  • مطمئن شوید که از دستگاه در مقابل گرد و غبار و رطوبت محافظت می‌کنید. 
  • دستگاه را هر روز تمیز کنید؛ برای این کار از محصولات نگهداری مناسب مانند اسپری یا دستمال مرطوب خیس خورده استفاده کنید. 
  • نوک آن را که موم گوش روی آن جمع می‌شود تمیز کنید و سایر آلودگی‌ها را با یک برس از بین ببرید.

 

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید حتما از پزشک خود بپرسید.

 

جمع بندی

امروزه بیش از ۶ میلیون ایرانی از مشکل کم شنوایی رنج می‌برند. اما فقط ۱۷ درصد از آن‌ها از سمعک استفاده می‌کنند. هزینه زیاد و دانش ناکافی مهم‌ترین دلایل عدم استفاده از این وسیله هستند. کلینیک گوش تهران به صورت تخصصی در حوزه شنوایی سنجی و درمان‌های کم شنوایی فعالیت می‌کند. با مراجعه به این مجموعه می‌توانید بهترین سمعک مناسب برای گوش را تهیه کنید.

 

 
 
 




:: بازدید از این مطلب : 587
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: